Site Overlay

Małe Przedszkole w Bojszowie (II oddział przedszkolny)

Beata Reinert

Justyna Zbiechorska

Tematem przewodnim w tym tygodniu będzie Wielkanoc.

Poniżej znajdują się propozycje różnorodnych działań edukacyjnych oraz materiały wspomagające realizację podstawy programowej z podziałem na poszczególne dni tygodnia.

29.03.2021 r.(poniedziałek)- temat dnia: ,,Koszyczek wielkanocny”

  1. ,,Wielkanoc”- słuchanie wiersza A.Widzowskiej .

Zachęcam rodziców do przeczytania pociechom wiersza oraz prezentowania ilustracji w książce na stronach 58-59.

(Istnieje możliwość zobaczenia ilustracji poprzez stronę internetową, jeżeli ktoś z Państwa nie posiada książek w domu:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=61)

,,Kurko, proszę, znieś jajeczka, śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam, z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym podzielimy się święconką

i buziaka dam mamusi, zajączkowi i kurczątkom.

Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła, tatę wodą popryskamy,

mama będzie zmokłą kurką, bo to poniedziałek lany!”

*Po wysłuchaniu wiersza dzieci mogą spróbować odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Z czego robi się pisanki?
  • Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
  • Co robimy w lany poniedziałek?
  • Co Wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
  1. ,,Przedświąteczne porządki”- zabawa ruchowo-naśladowcza

Przedszkolak próbuje naśladować ruchem czynności wypowiadane przez rodzica, związane z porządkami przedświątecznymi, takimi jak odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, wieszanie firanek, mycie podłóg, trzepanie dywanów itp.

  1. ,,Jak sprawdzić czy jajko jest świeże?- eksperyment.

Do wykonania eksperymentu potrzebne będą jedno jajko i szklanka lub miseczka z wodą. Wodę należy nalać do połowy szklanki lub miski. Następnie dzieci wkładają jajko do naczynia z wodą i obserwują, co się nim dzieje. Jeżeli opada na dno, to oznacza, że jest świeże, natomiast jeśli unosi się na wodzie, to znak, że dosyć dawno zostało zniesione przez kurę.

  1. Wykonanie jajek z masy solnej

Przydatne będą mąka, sól, woda, miska i szklanka. Na początku trzeba odmierzyć do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanki soli oraz stopniowo dodawać pół szklanki wody. Z podanych składników należy wyrobić masę o elastycznej i gładkiej konsystencji. Następnie można formować jajka dowolnej wielkości. Po wykonaniu jajeczek można odłożyć je w nasłonecznione miejsce do wyschnięcia. Gdy masa stwardnieje, to proponuję pomalowanie jajek farbami oraz brokatem. W ten sposób powstaną piękne, własnoręcznie wykonane ozdoby świąteczne.

  1. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej.

Rodzic recytuje poniższą zagadkę i prosi swoją pociechę o podanie rozwiązania.

,,To w nim leżą na serwetce

jajka malowane,

a pośrodku, obok chlebka,

spoczywa baranek.” (rozwiązanie: koszyczek wielkanocny)

Po rozwiązaniu zagadki można pokazać dziecku fotografię koszyka wielkanocnego oraz wyjaśnić symbolikę znajdujących się w nim przedmiotów:

  • Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
  • Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
  • Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
  • Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
  • Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
  • Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
  1. Na zakończenie proponuję wypełnić zieloną kartę pracy nr 28 (tylko dzieci z

rocznika 2016 r.)

Kartę pracy można wydrukować z następującej strony internetowej:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_4_2/mobile/index.html#p=30

30.03.2021r.(wtorek) – temiat dnia: „Kraszanki, pisanki”

  1. Jakie są jajka?” – rozmowa z pokazem (poniższa ilustracja).
    Zachęcam rodziców do rozmowy ze swoją pociechą na temat rodzajów jajek (kurze, przepiórcze, strusie, kacze, gęsie) oraz zwierząt od których pochodzą.
  1. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne” – wysłuchanie piosenki.
    Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Ref. Pisanki…

Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali 
Wielkanocni goście czasu nie tracili 
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

  1. Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
    Po zapoznaniu z piosenką zachęcam, do zadania swojemu przedszkolakowi paru pytań:
  • Co znajduje się w koszyczku z wikliny?
  • Kto się kłócił z kurczakiem?
  • Czy lubisz święta wielkanocne? Dlaczego?


* Dodatkowo proponuję wytłumaczyć, jaka jest różnica pomiędzy kraszankami a pisankami.

  • Kraszanka – nazwa pochodzi od metody barwienia jajek, tzw. kraszenia, które
    polegało na farbowaniu jajek na jeden kolor, bez wzorów.
  • Pisanki – to jajka różnokolorowe oraz pokryte wzorkami.
  1. Praca plastyczna – kraszanki, pisanki.

Potrzebne będą dwie kartki w kształcie jajek (ew. naszkicowane kontury jajek), kredki lub farbki.

  • Zadaniem dziecka jest ozdobić pierwszą kartkę z jajkiem jak kraszankę, a drugą jak pisankę.
  1. Zajączki wielkanocne – zabawa ruchowa z elementem skoku

Potrzebne będą przedmioty imitujące pachołki np. 5 butelek.

Rodzic ustawia trasę (slalom) z przygotowanych butelek. Zadaniem dziecka –
zajączka jest pokonanie trasy skacząc obunóż.

  1. Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka – zabawa ortofoniczna.

Dziecko naśladuje głosy i ruchy następujących zwierzątek wielkanocnych (proszę rodzica o wcześniejsze zaprezentowanie):

  • kurczaczek – pi, pi, pi- kuca i porusza ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami,
  • baranek – bee, bee, bee- czworakuje,
  • kogucik – kukuryku- staje i uderza o uda dłońmi prostych rąk.
  1. Na zakończenie zachęcam do wykonania następującej karty pracy:
  • Żółte karty pracy nr 11
  • Zielone karty pracy nr 29

Kartę pracy można wydrukować z następującej strony internetowej:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_3_2/mobile/index.html#p=25
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_3_2/mobile/index.html#p=25

31.03.2021 r.(środa)- temat dnia: ,,Wielkanocne świętowanie”

  1. Masażyk ,,Pisanka”

Rodzic siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, dziecko siada za nim i na plecach mamy lub taty rysuje rączką wzory widoczne na pisankach, takie jak paski poziome i pionowe, kropki, kratkę itp. Można zamienić się miejscami, aby rodzic rysował ręką na plecach swojej pociechy wybrane wzory.

  1. Omówienie wyglądu i znaczenia palm.

Zachęcam przedszkolaków do przyjrzenia się poniższym zdjęciom różnych palm oraz opisania ich wyglądu.

Rodzice mogą wyjaśnić swoim pociechom, że tradycyjnie palmy miały chronić przed chorobami i zapewnić dobre plony.

  1. Proponuję wypełnić zielone karty pracy nr 30 oraz 31 (dzieci starsze)

Kartę pracy można wydrukować z następującej stron internetowych:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_4_2/mobile/index.html#p=33
  1. Słuchanie wiersza B.Szelągowskiej ,,Wielkanocny stół”

Zachęcam rodziców do przeczytania swoim pociechom poniższego wiersza:

,,Nadeszła Wielkanoc.

Czas wielkiej radości!

Już stół wielkanocny

czeka na swych gości.

Pełno na nim potraw:

kiełbaska i żurek,

baba lukrowana,

tuż obok mazurek…

Dom pachnie czystością,

porządki skończone.

Czas na odpoczynek.

Wszystko już zrobione!

Święconka na stole,

a pośród pisanek,

jak każe tradycja,

wystaje baranek!

To czas na życzenia,

na chwile radości

i niech w naszych sercach

miłość ciągle gości.”

Po wysłuchaniu utworu dzieci próbują odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
  • Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
  • Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
  • Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?
  1. EduKredka ,,Tradycje Wielkanocne”- oglądanie filmu edukacyjnego.

Link do filmu:

  1. Na zakończenie dzisiejszych działań edukacyjnych proponuję pracę w wyprawką plastyczną:
  • Żółte teczki- karta 8 , farby(dzieci młodsze)

(https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-a-wyp/mobile/index.html#p=16 )

Dzieci:

-malują palcami kolorowe szlaczki na rysunkach jajek,

-kończą malować jajka, które są częściowo pokolorowane,

-malują kropki, paski i inne wzory tak, jak pokazano na przykładzie.

Zielone teczki- karta 9 (dzieci starsze)

(https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-wyp/mobile/index.html#p=40 )

Dzieci:

-wypychają obrazek kurczątka, składają go i sklejają według instrukcji,

-wypychają nacięte skrzydła i przyklejają w odpowiednich miejscach,

-jeżeli posiadają w domu pióra, to mogą je przykleić na kurczaczku.

Życzymy zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych!

Share and Enjoy:
  • Print
  • Facebook
Font Resize
Contrast